Ik begon met ondernemen in het jaar 2007, toen smartphones nog niet alomtegenwoordig waren. Als ik een afspraak bij een klant had, printte ik vooraf een routebeschrijving uit en vertrouwde ik op het 100.000 stratenboek dat ik op de hoedenplank van mijn Peugeot 107 had liggen (levensgevaarlijk, niet te hard remmen, vliegt ie in je nek). De vaardigheden ‘reis plannen en ‘kaartlezenwaren essentieel in het onderhouden van mijn zakelijke relaties.

Ik ben nog steeds goed in kaartlezen, maar daar koop ik nu niks meer voor. Ik heb er tegenwoordig meer aan als ik handig ben met Zoom, Teams of Meet dan met een kaart, en als ik al naar een klant toe zou willen, weet Maps de weg. 

En dit geldt voor heel veel hard skills uit die tijd. We noemen ze wel hard skills, maar ze zijn zo zacht als boter. Snel overbodig, makkelijk om aan te leren.

Maar de talloze zakelijke gesprekken daarentegen hebben me geleerd om goed te luisteren, empathisch te zijn, om me te verplaatsen in het wereldbeeld van de ander. Ze hebben me geleerd om mijn eigen gêne over praten over tarieven of überhaupt over geld, te herkennen én eroverheen te stappen. Ik heb er zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en charme door ontwikkeld. En daar heb ik nog steeds wat aan, ook tijdens mijn video-calls. Want het zijn Soft skills. En Soft skills zijn keihard. Ze zijn moeilijk om te ontwikkelen, maar je kunt er een leven lang mee vooruit.

Als je onderneming groeit, kun je steeds minder leunen op je hard skills en zul je meer een meer beroep moeten doen op je soft skills. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Knopen doorhakken
  • Op een volwassen manier met conflicten omgaan
  • Oprechte aandacht hebben voor anderen
  • Leren van kritiek
  • Veerkrachtig zijn
  • Onzekerheid verduren
  • Grenzen stellen
  • Creatieve oplossingen bedenken
  • De boeman zijn
  • Kwetsbaarheid tonen
  • Voor jezelf zorgen
  • Mensen teleurstellen
  • Vertrouwen hebben in jezelf en in anderen
  • Moedig zijn wanneer je geen vertrouwen hebt
  • Etcetera, etcetera

Soft skills vinden we lastig om te kwantificeren. We kregen op school een 8 voor wiskunde, maar we kregen geen 6 voor empathie of een 9 voor besluitvaardigheid. Maar omdat het vaardigheden zijn, kun je er beter in worden. Dit doe je door meters te maken in de praktijk én door gericht te oefenen.